Ett rymdäventyr

På fredagar bjuder vi vuxna på ”Grej Of The (fri)Day”. Det kan vara helt skilda ämnen som vi berättar om och i fredags så berättade Lottis om vår svenske astronaut Christer Fuglesang.

20150904_093702

 

När Lottis hade berättat färdigt om Christer, så knackade vår kock Alex på dörren och lämnade ett brev från C.F. från Rymdstyrelsen.

20150904_095106

 

Tänka sig! Det var ett brev från Christer Fuglesang. Han ville att vi skulle gå ner i skolans källare och att vi skulle följa med på ett äventyr.

Det vi möttes av var detta:

Vi fick vara med och uppleva ”the big bang” och så fick vi ett morsemeddelande.

Det var vi tvungna att lösa! Det var riktigt klurigt och svårt. Då sa en elev: ”När det är svårt, måste det betyda att det är något vi ska lära oss.”

20150904_102959

 

Vi tror att vi lyckades lösa meddelandet och det stod:

”SOS Vi behöver en plats att bo där våra fröer kan gro och djur kan bo. Ni finner mig i rymden. Åk ut så möter jag er. Förbered er för en rymdfärd. Klonk”

Hmmm… Vem kan Klonk vara?

När vi kom ner i källaren igen så möttes vi av ett bord där det fanns vatten, jord, krukor och ”rymdfröer”.

20150904_112944

Vi vet ju vad våra fröer på jorden behöver för att gro. Nu behöver vi komma på vad rymdfröerna behöver för att gro. Det kanske är något helt annat än på jorden, så nu får vi undersöka detta. Eleverna kom med många olika förslag på vad de kanske behövde. Vi får ta på oss forskarkostymen och undersöka närmare vad dessa rymdfröer behöver. Har de samma krav som våra fröer på jorden, så kan det faktiskt vara så att Klonk och hans vänner kan leva på jorden.

20150904_121306

 

20150904_121248

20150904_115827

 

20150904_115907

Det här blir ju riktigt spännande! Ni följer väl med oss på vår spännande rymdresa?

För er vuxna som läser så har eleverna precis varit med om en start på Storyline temat Rymden. För er som aldrig stött på Storyline som arbetssätt tidigare, så kan man i korta drag beskriva det som ett tematiskt arbetssätt där flera olika ämnen integreras och ramas in av en berättelse. Berättelsen följer med som en röd tråd genom temats gång och det är den som är ramen för vad eleverna kommer att lära sig. Inom ramen finns ett stort spelrum för elevernas tankar och frågeställningar som påverkar historiens gång.

Självklart så lutar vi oss mot den svenska läroplanen Lgr 11 och det som berörts hittills är:

Förmågor:

  • Genomföra systematiska undersökningar i biologi
  • Använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i naturen.

Centralt innehåll NO åk 1-3:

  • Enkla naturvetenskapliga undersökningar.

Centralt innehåll Biologi åk 4-6:

  • Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
  • Livets utveckling och organismers anpassningar till olika livsmiljöer.
  • Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.

En reaktion på ”Ett rymdäventyr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *