Utematte med förskola och F-klass!

Efter morgonsamlingen samlades förskolan vid tavlan för en genomgång om geometriska former och matematiska begrepp med vår VFU-praktikant Sara. Hon ställde frågor om de visste vad geometriska former var och hur dessa isåfall såg ut. Eleverna hade koll på dessa former då de hade tidigare i veckan hade mött och lärt sig om dessa geometriska former i sina matteböcker.

mattebok                                          mattebok2

Trots de kluriga namnen kunde eleverna namnge de fyra vanligaste geometriska formerna, cirkel, rektangel, kvadrat och triangel (triangeln hette däremot pizzabit enligt vissa!). Samtidigt som barnen nämnde de former de kunde så ritade Sara upp dessa på whiteboardtavlan. Sedan var det dags för alla elever i F-klassen att sätta på sig sina skor för att gå ner till stranden och ha lite utematematik.

När vi kom ner till stranden fick eleverna som första uppgift att försöka göra geometriska former i sanden. Eleverna gjorde formerna i alla möjliga storlekar. Sedan försökte vi oss på en samarbetsövning där eleverna skulle försöka återskapa en cirkel, triangel och en kvadrat samtidigt som vi höll varandra i händerna. Som en sista uppgift skulle eleverna tillsammans bygga två sandslott. Det ena sandslottet skulle vara HÖGRE och BREDARE än det andra slottet.

 

matn
En kvadrat i sanden.
uttemm
Här skapar vi en geometrisk figur med våra kroppar.
Här bygger vi sandslott
Målet var att bygga ett högre och ett lägre sandslott.
Alla var involverade i byggandet.

Nedan följer syfte och mål inom ämnena svenska, matematik och bild (Lgr 11): 

Syfte

  • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

Centralt innehåll:

  • Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
  • Konstruktion av geometriska objekt.
  • Plana och formbara material, till exempel naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *