Utsökta utomjordingar på besök

Var tredje veckan har 4-6:an hemkunskap och i tisdags var det dags för det första passet denna termin, som hölls av Sara och Linn (våra lärarstudenter).
Då det var första gången för hemkunskap för några elever så började arbetspasset med att gå igenom vad som är viktigt att tänka på när man arbetar i ett kök. Sedan delades eleverna in i tre grupper och fick tillsammans komma överens om olika ansvarsområden.

Det skulle bakas utomjordingar, något som var passande, då rymden är temaarbetet i skolan under hösten.

Receptet eleverna skulle arbeta efter.
Receptet eleverna skulle arbeta efter.

Efter att ingredienserna var blandade var det dags att dekorera – chokladbollarna blev till flera små utomjordingar och kreativiteten flödade hos eleverna!

HK 5
Här skapas det utomjordingar för fullt!
Här smälter eleverna choklad för att kunna fästa ögon, armar och ben.
Här smälter eleverna choklad för att kunna fästa ögon, armar och ben.
HK 2
En liten del av slutresultatet.


Hem- och konsumentkunskap (hämtat från Lgr 11)

Syfte:

Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet.

Centralt innehåll:

• Recept och instruktioner och hur de kan läsas och följas samt vanliga ord och begrepp för bakning och matlagning.

• Planering och organisering av arbetet vid tillagning av måltider och andra uppgifter.

• Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *