Var har vi nödlandat och vem är Klonk?

I vårt Tema arbete så har vi hamnat i ett riktigt rymdäventyr. Som ni säkert har läst i tidigare blogginlägg så har vi nödlandat på en än så länge okänd planet. Det enda vi fick beskrivet för oss var att planeten bestod av rödsand, stora stenar och is. Barnen på förskolan och F-klassen fick i uppdrag att försöka återskapa den planet som vi fick beskrivet för oss i anropet…. Ett noggrant arbete började…..

20150914_093412Fast det går fortare om vi alla hjälper till…

20150915_122909Ett rymdlandskap börjar ta form.

20150915_124051När vi hade skapat landskapet som vi befann oss på, så återstod en annan viktig fråga- Vem var Klonk? Klonk var ju den som skickat oss nödanropet och för att vi ska kunna hitta honom så måste vi veta hur han ser ut. Han beskrevs som en figur med: 2 antenner, ett ovalt huvud, stor rundmage och 2 ben. Detta gav oss också möjligheten att prata om vad ”ovalt” är samt talområde 1-5.

Detta ledde fram till intressanta diskussioner och ett ihärdigt skapande.

20150918_09422520150918_09423420150918_09421620150918_094345Äntligen så blev Klonk färdig!!

20150918_132344När vi har arbetat med detta moment så har vi strävat mot:

Lpfö98:

  • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

Lgr11:

  • Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *