Raketuppskjutning

Då vi på skolan har fått meddelande ifrån rymden ifrån Klonk, som bett om våran hjälp – håller 4-6:an på att lära sig om hur man lagar en rymdraket.

I tisdags var det dags att börja bygga. Eleverna delades in i grupper och följde tillsammans instruktionen om hur man bygger en raketuppskjutare och fick därefter bygga en varsin testraket.

Därefter var det dags att gå ner på stranden för att se vilken raket som flög högst och längst!

Vilket material och vilken form är egentligen bäst för att flyga längst?

A_IMG_3089
Det behövs flera händer och hjärnor för att lyckas få ihop en perfekt rymduppskjutare.
A_IMG_3085
Efter gemensamma beslut sågas rören i två delar.
A_IMG_3117
Strax ovanför vattenlinjen bygger ni er avfyrningsplats
A_IMG_3120
I vilken vinkel ska vi skjuta upp vår raket så att den kommer så långt som möjligt?
A_IMG_3122
Undra om vi gjorde vår raket tillräckligt smal, eller om det kanske hade varit bättre med en bredare?
A
Vilken flög längst och varför?

/ Linn Du Rietz, lärarstudent Stockholms Universitet

 

Teknikämnets syfte (lgr 11):

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • identifiera problem och behov som kan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *