Rymden inspirerar oss till kreativa möten

Nu är vårt spännande tema om rymden avslutat och det blev inget annat än succé med ett festligt avslut och ett kärt återseende med vår vän Sputnik och allas vår Klonk som vi hade väntat på att få träffa ända från temats start.

I klassrummen har vi i de olika grupperna inspirerats av det Sputnik och Klonk har delgett oss om rymden och kreativiteten har flödat på alla tänkbara sätt.

Vi börjar att titta in i blidklassrummet hos 4-6 där vår lärarstudent Zandra har undervisat oss i hur man använder sig av tekniken färgfördrivning för att skapa effekt i sina bilder och självklart kopplades bilderna till rymden.

Här nedan kan ni läsa om Zandras egna reflektioner ifrån denna bildlektion:

Under en bildlektion skapade eleverna i årskurs 4-6 en gemensam bild av vad som finns ute i rymden. Tekniken de använda sig av när de skapade sina olika bilder var färgfördrivning. Denna teknik innebär att man använder sig av två färger som man börjar måla med från varsin del utav bilden. När dessa sedan möts kommer de att blandas och det bildas en färgskala. Denna färgskala använde sig eleverna utav i sina bilder för att skapa häftiga effekter i olika detaljer av bilderna, t.ex. för att få fram nyanserna i elden ifrån en rymdraket.

Under denna lektion arbetade eleverna med detta ur det centrala innehållet för bild:

  • Bildframställning: Måleri.
  • Redskap för bildframställning: Verktyg för måleri och hur dessa benämns.
IMG_1054
Zandra håller en genomgång om målet med uppgiften dvs. skapa en bild med hjälp av tekniken färgfördrivning.
IMG_1055
Eleverna inbjuds att komma med förslag, utifrån deras inhämtade kunskaper om rymden, om vad man kan stöta på ute i rymden. En tankekarta skapas.
IMG_1058
Eleverna ombads reflektera över sin skapande process under arbetets gång.
IMG_1059
Därefter tog arbetet fart, gråskalor hittades för att skapa effekten i en meteorit.
IMG_1063
Färgskalor likaså för att få en verklighetstrogen eldflamma.
IMG_1064
Innan själva bilden skapas så skissas det och omprövas.
IMG_1065
Många färgelement gås igenom under denna lektion.
IMG_1057
Zandra visar på olika exempel på färgfördrivning.
IMG_1313
Allas vår rymd!
IMG_1314
Ser ni skiftnyckeln som Christer Fuglesang tappade?

I ett annat klassrum med andra tekniker och material. Vi besöker 1-3 som också inspireras till skapande utifrån temat rymden. Eleverna får här använda olika typer av papper som kartong, toarullar och silkepapp för att skapa en stjärnkikare med utgångspunkt i olika stjärnbilder och stjärntecken som vi tillsammans har studerat. Innan arbetsgången presenteras pratar vi om hur papper framställs och ifrån vad. Tror ni papper och kartong framställs på samma sätt? Det blir många intressanta och kluriga diskussioner.

Därefter presenteras instruktionerna för att skapa denna stjärnkikare  och kreativitetens iver brinner i ögonen hos eleverna.

IMG_1050
Det kan vara lite klurigt med nålen som skapar stjärnorna som ses i stjärnkikaren.
IMG_1049
Hur mycket papper behövs egentligen? Inget lämnas åt slumpen.
IMG_1048
Att ta hjälp av en kompis är ofta en hjälpande hand och den bästa!
IMG_1047
Vi tänker på och påminner varandra om att hushålla med vårt material. Då kan man behöva kontrollmäta en gång extra.
IMG_1046
– Fröken, vi ser stjärnorna! Uppgiften är avklarad.
IMG_1304
Visst ser ni stjärnbilden? Gissa vilken det är om ni kan!

Centralt innehåll i bild åk 1-3 som bearbetats:

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
  • Några verktyg för teckning, måleri, modellering, konstruktioner och fotografering och hur dessa benämns.
  • Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *