Ämnesövergripande kunskaper som går hand i hand – Bild, Spanska och Biologi.

Efter ett hett tips om en fotoutställning som äger rum på Centro Cultural mitt i byn fram till den sista oktober bestämde jag mig för att ta med mina kunskapstörstande elever på en inspirationspromenad. Jag ville att de skulle hämta inspiration inför kommande bildlektioner som kommer att bearbeta fotografering och analys av olika bilder samtidigt som de gavs ytterligare en möjlighet att träna sig i det spanska språket eftersom att informationsskyltarna till fotografierna var skrivna på spanska. Med de spanska ordböckerna i högsta hugg begav vi oss till det närliggande Kulturhuset för att ta del av ”Caras conocidas” – Kända ansikten.

IMG_1279
Studiebesök på Centro Cultural för att ta del av fotoutställningen Caras conocidas, bajo al mar de Arona.
IMG_1299
Vilka förkunskaper om livet i havet dessa världsvana elever har. Kan det månne bero på att Atlanten är vår granne?
IMG_1297
Tortuga verde har en del elever stött på när de har snorklat i havet.
IMG_1280
Reflektioner om teknik och form.
IMG_1285
Fotografierna tilltalade alla elever och det stannades upp och luftades tankar vid varje fotografi.
IMG_1282
Pilotvalar har vi sett på riktigt!
IMG_1281
-WOW! Utropar en elev när han får se den vackra men ack så farliga maneten.
IMG_1286
När vi tittar noggrannare så ser vi att fisken har en annan fisk eller räka i sitt gap.
IMG_1295
Detta måste studeras närmare, och med spanska ordboken i högsta hugg kan vi förstå texten till bilden.
IMG_1294
Caballito del mar – havets lilla häst dvs. sjöhästen.
IMG_1288
Ratón – rocka på nära håll, con la cola grande – med den långa svansen.
IMG_1287
Pussande sköldpaddor som har som sin allra största fiende – oss människor!
IMG_1300
På väg tillbaka till skolan med nya inhämtade kunskaper i både spanska vokabulär, livet i havet och bildens konst i form av ett fotografi.

Centralt innehåll som bearbetats i ämnet bild åk 4-6:

  • Fotografering.
  • Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.

Centralt innehåll som bearbetats i ämnet moderna språk, läs spanska åk 4-6:

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.
  •  Skriftlig information, till exempel på skyltar.
  • Olika sätt att orientera sig i texter i andra medier.

Centralt innehåll som bearbetats i ämnet Biologi åk 4-6:

  • Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter.
  • Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *