Ett hållbart tänkande!

Efter skoljoggen så satt barnen i förskolan/förskoleklassen och pratade. Vi pratade om varför vi sprungit och kom fram till att det var för att hjälpa de barn som hade det ekonomiskt sämre än oss själva. Ett av barnen sa: Vi sprang för livet!

Vi fortsatte diskussionen med att prata om vad vi kan göra för att hjälpa personer i vår närmiljö. Ett av barnen hade sett att Alex som driver vår skolrestaurang behövde hjälp. Hans akvarium behövde rengöras. Vi pratade om att vi kunde hjälpa Alex med detta,  så skulle Alex ”inte bli trött”. Han skulle ”inte bli sjuk”.

Sagt och gjort Alex blev mycket glad över vårt förslag och sa att vi gärna fick hjälpa honom.

Vi började med att titta på akvariumet och prata om hur vi bäst kunde   rengöra det. 20151023_104031

Sedan så började det noggranna arbetet där en del rengjorde stenarna som ska vara i akvariet.

20151023_111044

 

Medan andra rengjorde akvariet…

20151023_111206

 

20151023_111140

 

Hej kompisar!!

20151023_104321

 

När arbetet var klart så lämnade vi tillbaka akvariet till Alex som blev jätteglad och sa:  Gracias! För ibland räcker det med ett TACK och känna glädjen över att ha gjort ett bra arbete!

20151023_140044

Att arbeta för en hållbar utveckling är inte enbart att sortera sopor eller tänka på vilken t.ex. vilken typ av ekologisk mat vi väljer. En hållbar utveckling handlar också om att stödja människor i andra länder (skoljoggen) eller i vår närmiljö (Alex). Fortsättning följer…

20151023_114724

Lgr11:

Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *