Stjärnbildernas myter

För inte alls så länge sedan fick skolan besök av Sputnik, en varelse från rymden som hade hamnat i vår galax. Sist Sputnik besökte oss på skolan berättade han om en stjärnbild från hans solsystem, stjärnbildens namn var Oklonko. Sputnik berättade också en berättelse eller en så kallad myt bakom stjärnbilden Oklonko vilket gjorde att eleverna blev intresserade av vilka stjärnbilder och myter de hade i sitt egna solsystem. Detta resulterde i att eleverna började undersöka saken närmare på deras bildlektion med Zandra. Eleverna fick chansen att leta reda på sina egna stjärntecken samtidigt som de diskuterade andra stjärnbilder som vi kan se på vår himmel. Efter lektionen med Zandra började även jag att prata om stjärnbilder, stjärntecken och myter. Och det vi började med var att diskutera vad skillnaderna var mellan dessa olika begrepp för att därefter läsa om olika myter. Myterna vi läste var Herkules stordåd, Orion, Jason och Medusa samt Perseus.

För att förstå texterna fullt ut har eleverna arbetat med att ta till sig de olika texterna genom olika lässtrategier, strategierna de använde sig av var detektiven och cowboyen. De har använt sig av dessa när de läst texterna för att på så sätt kunna förstå och tolka innehållet för att därefter utnyttja strategierna igen vid deras sammanfattning av texterna. Vid elevernas sammanfattning av texterna har de haft hjälp av en checklista som talat om i vilken tur och ordning man bör stukturera arbetet efter. Punkterna de följt har varit att först välja en sekreterare för att därefter välja de roller som ska vara med vid dramatiseringen, checklistan hade sammanlagt åtta punkter som eleverna skulle ta hänsyn till. Efter att de skrivit färdigt deras manus skulle de öva in manusen för att slutligen kunna framföra sina pjäser inför skolan.

20151016_103056
Herkules kämpar mot den niohövdade Hydran
20151016_103203
Herkules får hjälp av Vattumannen för att städa ur stallet
20151016_102941
Herkules kämpar mot det fasansfulla lejonet

Det centrala innehållet eleverna har berörts av under lektionerna är:

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att skilja texters budskap, både det uttalde och sådant som står mellan raderna.
  • Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, nOrden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Eleverna har arbetat på bra och har hållt ett högt tempo där de har visat många färdigheter. Jag är oerhört stolt över deras prestationer och deras framträdande! //Amanda

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *