Vikt, antal och mätning i förskolan.

Barnen i förskolan lockas till skolans värld och är hungriga på ny information. Detta är något som uppmuntras och tas tillvara på.IMG_5508Här har barnen fått i uppgift att ställa sig på rad utifrån enbart längd. Det var klurigt och med lite hjälp lyckades dem precis som med allt annat dem tar sig för. Det var kul att höra deras reflektioner kring  att oavsett ålder kan längden skilja sig. Härliga tankar.

IMG_5511

IMG_5512

 

IMG_5517

Efter detta fick barnen olika föremål där längd, vikt och storlek skiljde sig åt. Sedan fick alla gissa på vilket föremål de trodde vägde mest. När barnen gissar, väger och jämför får de en känsla av vad olika saker väger och en erfarenhet av vad som är tungt, lätt och kan tänkas väga lika. Intressant att vissa gissade utifrån längd och deras reaktioner på att längden inte spelade någon roll utan att tyngden ligger i vad föremålet är tillverkat av.

IMG_5510Avslutningsvis gick vi igenom längd där begreppen längd var lite klurigare och behövdes förklaras. Vi jämförde deras teorier om vilken penna som var längst respektive kortast. För vissa av barnen var det inte självklart vad ordet längst betyder. Det är så oerhört viktigt att det kommer fram så jag får chansen att förklara och underlätta för deras framtida skolgång. Så viktiga och bra tankar från barnen.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *