Interaktion och språk med irländska Helen

bild 2

Som det står att läsa i tidningen Skolvärlden så räcker det inte att studera enbart grammatik och glosor vid inlärning av ett nytt språk utan här lyfter man fram vikten av att uppleva språket i olika situationer för att få en djupare förståelse för dess helhet.

Det är precis det som är min utgångspunkt i min undervisning av de olika språken på skolan och jag är omåttligt glad av all den multikulturella variationen av människor som vi har i vår närhet och som kan bidra till min undervisning.

Idag inbjöds irländska Helen till skolan som är bosatt här på ön sedan 4 år tillbaka. Helen är i sina bästa år och är inte verksam på arbetsmarknaden längre men vill gärna bidra med sina kunskaper och erfarenheter till oss på skolan. Detta tillfälle kunde vi absolut inte missa.

bild 6

Helen, som pratar engelska med irländsk dialekt, vilket bottnar sig i den influens som England har haft på landet sedan många års kolonisation där irländska och gaeliska språket förbjöds, hade med sig många spännande fakta om sitt hemland. I åk 4-6 där åk 4-5 arbetar med engelsktalande länder passade detta tillfälle utmärkt och år 6 fick också fräscha upp sina kunskaper kring delar av den engelsktalande världen.

Helen pratade om den irländska symbolikens historia, gaelisk fotboll som liknar både rugby och amerikansk fotboll, musik med stora grupper som U2 och Boyzone i spetsen, St. Patrick´s day som firas den 17:e mars varje år, varför det inte finns ormar på Irland och så alla dessa får. Visste ni att det totalt bor 4,6 miljoner människor på Irland men att det  även bor 5,5 miljoner får på ön? Detta la eleverna direkt på minnet vilket de uppvisade när de fick ha en ”briefing” i vad de hade lärt sig om landet.

bild 4

Klimat och landskap (32 landskap) är väldigt frodigt och grönt lågland med högsta berget som höjer sig 1.038 m.ö.h. Närmaste grannen i väster är stora landet USA dit många irländare emigrerade under nödåren då skördarna inte räckte till att mätta alla människor i landet.

Vad visste då Helen om Sverige? Jo hon visste att vi har Ikea och ABBA, och så att vi äter köttbullar förstås. Sedan sjöng vi Waterloo och Mamma Mia innan vi sade tack till Helen för den här gången.

Efter rasten förflyttade sig Helen till nästa klassrum där åk 1-3 fick fördelen att pyssla och prata med Helen. Här skapades kreativa kort där eleverna fick göra ett kollage av vad de gillar allra bäst och sedan berätta en och en för varandra och Helen på engelska vad de hade valt. Under pysslandets gång fick eleverna chans att använda sig av sina språkkunskaper vilket föll sig väldigt naturligt för dem då Helen inte kan ett ord svenska.

bild 5

bild 4

 

bild 19

bild 20

bild 18

Interaktion och språk är ett av de bättre recepten vid språkinlärning och jag hoppas att ni alla tar chansen att interagera med de människor ni möter ute i vårt nya samhälle som goda och bra förebilder för våra barn.

En reaktion på ”Interaktion och språk med irländska Helen

  1. Kul att få lite inblick i hur det går till på svenska skolan! 🙂 Du/ni råkar inte vara intresserad av att gästblogga om svenska skolan i min blogg – eller kanske någon annan typ av samarbete? Jag har under en tid nämligen skrivit mycket om just Teneriffa (har både rest dit och bott där i perioder på 3-7 månader) – så jag tycker det kunde passa att ta upp svenska skolan i min blogg. Jag har en ganska varierad läsargrupp – allt från ungdomar och unga vuxna till medelålders människor, varav en hel del förstås har ett intresse av just Teneriffa. Ifall det låter intressant, vänligen skicka ett email till maria.norrgard87@hotmail.com så kan vi diskutera vidare 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *