Dags att bränna talismanalfabetet

Efter att Merlin besökte oss förra veckan har det varit en febril aktivitet bland eleverna. Talismaner har skulpterats fram och karaktärer har skapats för att vi ska kunna ge oss iväg på vår resa i tiden på vår jakt efter Vishetens och kunskapens källa.

20160909_115508
Eleverna i Lyckan skapar häx- och trollkarlskaraktärer.
20160909_115458
Talismaner skulpteras fram i lera.
img_0401
Lyckans vackra talismaner.
img_6589
Nyfikenhetens och Glädjens talismaner ligger på tork.
img_6587
Ser ni de kryptiska tecknen på talismanerna?
img_6588
Känner ni igen tecknen från talismanalfabetet?
20160909_115635
Här skriver häxorna sina självbiografier.

Merlin berättade ju för oss att det var viktigt att våra talismanalfabeten skulle brännas när vi var klara med våra talismaner. Det är så viktigt att inte alfabetena kommer i orätta händer. Vi samlades därför på skolgården för att bränna dem under pompa och ståt.

20160913_132409
Vår spännande ritual inleddes av suggestiva trumtoner.

 

20160913_132522
Merlin kom med sin magiska kittel där vi skulle bränna våra alfabeten.
20160913_133021
Den äldste eleven i varje grupp utsågs som ansvarig för att bränna gruppens alfabet.
20160913_133156
Merlin uttalade en magisk trollformel …
20160913_133238
… och trollade fram ett meddelande med den trollformel som skulle få oss att kunna resa i tiden.
20160913_133423
Den här ansvarsfulle herren fick ären att ta hand om trollformeln som sedan låstes in på ett hemligt ställe.

Innan det blir dags för oss att resa i tiden finns det några små förberedelser som måste bli klara, sedan är det dags för oss att ge oss iväg.

Det kanske är en och annan mamma och pappa som ska få en hej då kram innan det blir dags för vår resa.

Under arbetets gång har förmågor tränats och nya kunskaper vunnits och några av dessa hittar vi i våra styrdokument.

Från förskolans läroplan Lpfö 98

  • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära
  • utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner
  • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama
  • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskapFrån skolans läroplan Lgr 11

Förmågor Bild

  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material

Centralt innehåll bild åk 1-3

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
  • Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

Centralt innehåll bild åk 4-6

  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

Förmågor Svenska

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer

Centralt innehåll svenska åk 4-6

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
  • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.
  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
  • Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbygg­nad och typiska språkliga drag.
  • Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.