Ör-jan Starrman irrade sig in på Hälsoteket

Förra gången Hälsoteket slog upp sina portar så kom Irma Fart på besök. Vi ställde snabbt en diagnos på henne, hon var förstoppad. Vi behövde då ta reda på vad förstoppning var för något, hur man förebygger och botar en förstoppning.

Här redovisar eleverna i Lyckan (åk 4-6) vad de kommit fram till:

När de lärt sig vad förstoppning var, så väcktes frågor och tankar kring vad hälsosam mat är, vad maten innehåller och hur man bör tänka när man äter för att kroppen ska må bra.

Vidare frågor och funderingar uppkom. Vad är det egentligen som händer inuti kroppen när man äter? Hur kommer det sig att mackan vi äter blir bajs? Titta på elevernas pedagogiska förklaring.

Vi hoppas att Irma Fart fick många bra tips på vad hon ska tänka på så att hon blir bra i magen igen.

När Irma lämnade oss, fick vi ett nytt besök av Örjan Starrman. Som de flesta vet så bor det många pensionärer här på Teneriffa under vinterhalvåret. Örjan är en av dem och han hade planer att besöka kyrkan, men istället råkade han förirra sig in på Hälsoteket.

Undra om vi kan hjälpa Örjan med sina problem?

Vi ska göra vad vi kan! Först måste vi ta reda på hur det fungerar med synen och hörseln. Hur kommer det sig att man kan se och höra? Kan man förebygga att man får dålig syn och hörsel? Kan man göra något för att bota dålig syn eller hörsel?

I läroplanen läser vi:
Centralt innehåll NO åk 1-3

  • Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
  • Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.
  • Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.

Centralt innehåll Biologi åk 4-6

  • Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas.
  • Människans organsystem. Organens namn, utseende, placering, funktion och samverkan.Centralt innehåll Svenska åk 4-6
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
  • Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *