Vår nya städerska Inga rycker in som skolsköterska

Idag hade vi en liten morgonsamling med de yngsta på skolan. Eleverna på Tryggheten och  i Nyfikenheten var samlade inne hos Nyfikenheten och då kom vår nya städerska Inga in med sin dammvippa i högsta hugg. Hon började damma fast än att vi satt mitt i samlingen! Tommy tyckte ändå att det var bra, så att barnen fick chans att träffa Inga. Tommy hade dock ett litet problem nu när vår skolsköterska Nina behövt åka till Sverige, vi behövde någon som mätte hur långa barnen var, så han frågade Inga om hon inte hade lust att rycka in som skolsköterska ett slag.

Inga sa ja, efter viss tvekan. Det var klart att hon ville hjälpa Tommy med detta.

IMG_3676
39 lång

 

IMG_3682
52 bananer
IMG_3679
Den här var stor, säkert 125 m.
IMG_3683
Oj, oj, oj! den här skolsköterskan. Har hon verkligen koll på vad hon gör?

Inga var riktigt lättad när Tommy gick. Hon erkände för barnen att hon var lite osäker på hur man mätte. Kunde de hjälpa henne tro?

Barnen i Nyfikenheten ville gärna hjälpa Inga och berätta allt de kunde för henne om att mäta längder.

En av eleverna hittade ett måttband som rullades upp och kunde visa hur lång en millimeter, centimeter och meter var. De visade också hur man kunde mäta hur lång någon var.

IMG_3684
Samarbete är viktigt när man ska mäta. Det gäller att hålla fast i måttbandet och läsa av på rätt ställe. Sedan har ju måttbandet två sidor – bara så att ni vet så är en sida lättare att mäta med och en svårare, det är därför det ser ut som det gör.

IMG_3685

IMG_3686
Barnen visade och förklarade också hur man såg vem som var kortast och vem som var längst.

Det kan ju också vara att den som är minst är längst. Vi pratade om hur det kommer sig. Kan man hitta ett bättre ord för att förklara minst i ålder. Efter ett tag kom barnen på att man säger yngst och äldst när man rangordnar i ålder.

Sedan blev det dags att ställa sig i längdordning efter hur vi hade mätt. Då upptäckte vi att det inte stämde, det var inte rimligt. Hade vi slarvat med våra mätningar tro? Vi fick fundera ut hur vi skulle mäta då för att få noggrannare resultat.

IMG_3690
Vi tänkte då att vi kunde testa och ställa personen mot väggen med fötterna in mot kanten och sedan rita ett streck på tavlan för att sedan mäta avståndet från strecket till golvet för att det skulle bli rätt.
IMG_3688
Så där! Nu lyckades det bättre.

Vi kom fram till att man måste vara riktigt noggrann när man mäter så att inget blir fel.

Att se elevernas förkunskaper kring ett ämne är ovärderligt som pedagog. Nu vet fröken Lottis precis vart hon ska börja att jobba med när det gäller längd och längdmätning med den här gruppen. Gruppen har många goda kunskaper, men vissa missuppfattningar har också uppmärksammats. Eller kan det verkligen vara så att ”pappas farfar var 2 och 95”?

I kursplanen i matematik för åk 1-3 står att vi ska arbeta mot att kunna göra:

  • Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.
  • Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *