I torsdags så hade brevbäraren lämnat ett paket till Emma.

Det måste ju vara portalen som vi har väntat på.
Paketet bestod av många olika delar som Emma och Anna-Karin lovade att sätta ihop till dagen efter.
På fredagen var alla delarna på plats. Nu gällde det bara att få det att fungera.
Mattias fick äran att försöka få portalen att fungera. Han testade att dra i spaken, men det verkade som om det behövdes ytterligare rörelseenergi för att få den att fungera, så man var tvungen att dra spaken fram och tillbaka flera gånger. Vi provade också att säga ramsan tillsammans och att bära med oss Búho in genom portalen. Då fungerade det äntligen!
När vi gått in genom portalen lät det riktigt kusligt. Det lät som stark vind och regn och det var någon som bad om hjälp. Klicka på länken för att höra det vi fick höra.
May day may day … Det är vatten över allt, vattnet är förorenat, vi är törstiga …
Vart kan vi ha hamnat och vem är det som behöver vår hjälp?
Tillsammans fick barnen använda all sin samlade kunskap och eleverna kom fram till att vi säkert hade hamnat i spåren av orkanen Irma. Kanske var det i Florida?!
Vi återsamlades alla i våra klassrum för att diskutera vidare och se vad vi visste om orkanen Irma, hur orkaner uppstår och vilken skada en orkan kan göra. Vi kommer fundera vidare på vad man kan göra för att hjälpa de som blivit drabbade av orkanen Irma.
Det centrala innehåll vi främst berör i och med detta är:
Centralt innehåll SO åk 1-3
- Aktuella samhällsfrågor i olika medier.
- Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information.
- Rumsuppfattning med hjälp av mentala kartor och fysiska kartor över till exempel närområdet och skolvägar. Storleksrelationer och väderstreck samt rumsliga begrepp, till exempel plats, läge och gräns.
Centralt innehåll Fysik åk 4-6
- Enkla väderfenomen och deras orsaker, till exempel hur vindar uppstår. Hur väder kan observeras med hjälp av mätningar över tid.
- Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
Centralt innehåll Geografi åk 4-6
- Aktuella samhällsfrågor i olika medier.