Sagoläsning i Glädjen och Tryggheten

Idag har eleverna i Glädjen läst sagor för barnen i Tryggheten. Pirrigt, mysigt och roligt, tyckte de! Det blev en fin stund tillsammans.

IMG_0114 IMG_0115 IMG_0116 IMG_0117 IMG_0118 IMG_0119

Förra veckan var det Barnboksveckan, vilket vi i Glädjen uppmärksammade på olika sätt: vi lärde oss mer om författarna Martin Widmark, Laura Trenter, Moni Nilsson, Sören Olsson och Anders Jacobsson. Vi tog reda på vilka böcker de hade skrivit, och tog del av deras författartips. Vi lärde oss också flera nya ord: karaktär, inspiration och illustratör t ex. Många blev sugna på och satte igång att läsa böcker av just dessa författare.
Vi lärde oss också det (uttalsmässigt) lite kluriga ordet genre, och övade oss på att dela in böcker i följande genrer: romantik, spänning/deckare, historiska berättelser, rysare.
Vi har också lagt extra mycket tid på tyst läsning under veckan och börjat skriva bokrecensioner. Högläsning har vi också tränat – i smågrupper har eleverna fått läsa olika sagoböcker, då de övat på att läsa lagom högt, tydligt och med inlevelse. Efter några dagars träning var det  alltså idag dags att få läsa upp sagorna för barnen i Tryggheten.
Vi tjuvstartade Barnboksveckan för ett par veckor sen, då vi boktipsade varandra om bra böcker och hade boksamtal.

Ur Kursplanen i svenska

Syfte:

– formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
– läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
– anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *