Deal or no deal?

Efter en fantastiskt solig och varm sommar i Sverige, så är det äntligen dags för skolstart här på Teneriffa där sommaren kommer att fortsätta på länge, länge…

I torsdags möttes vi alla, både elever och lärare, alla med lite pirr i magen och tankar kring hur det kommer att bli att bo, jobba och gå på skolan här på Teneriffa. Många av eleverna på skolan har gått här förut och många är nya.

Tryggheten och trivseln är mycket viktig för oss på Svenska skolan, så därför börjar vi arbeta intensivt med att lära känna varandra både inom klasserna, men också mellan klasserna och på hela skolan.

Efter en morgonsamling i vanlig ordning, så samlades eleverna i klasserna för att lära känna klasskompisarna och fröken. Efter lunch så samlades hela skolan med elever från åk 1-9 igen.

Här på skolan så får vi ofta besök av olika märkliga figurer, så även denna dag.

Med kassaskåpet under armen och en portfölj full med pengar spatserade bankmannen Joakim von Ädelstjärna in på skolgården.

En av eleverna på skolan lyckades få tag på en sedel som stack ut ur portföljen. Joakim, var rätt snäll och sa till oss att om vi lyckades med uppdraget så kunde vi dubblera pengarna, annars så fick vi inga pengar.

Om vi lyckades hoppa 8 hopprepshopp, så skulle vi dubblera våra 20€. Deal or no deal? Deal sa, vi såklart!

Tyvärr, så lyckades vi inte, så vi blev av med pengarna. Men bankmannen sa att vi kunde få fler chanser att samla ihop pengar. Om vi lyckades samla ihop tillräckligt med pengar så skulle vi få koden till kassaskåpet. Där i fanns tydligen något riktigt bra!

Om vi lyckas samla tillräckligt mycket pengar så kan vi få köpa korten med siffror på vilket leder oss till koden till kassaskåpet. Det är klart att vi var sugna på att ta oss an den utmaningen.

Vi delade in oss i lag, där vi blandade elever från alla klasser, från de yngsta i klass Nyfikenheten till de äldsta i klass Kärleken.

Här har vi ett riktigt taggat lag!
Grupperna fick gå runt på flera olika stationer där olika uppdrag utfördes och pengar satsades som kunde fördubblas.
Förflytta laget utan att nudda marken. Lyckades vi förflytta laget över skolgården på mindre än 3 minuter, så klarade vi uppdraget.
Bilda ord
Att kommunicera utan ord. Charader är ju alltid kul!
Här skulle vi lyckas med att få bollen i bollrännan att transporteras fem varv på två minuter.
Här ska vi sänka ner rockringen utan att tappa den och genom att alla skall hålla i rockringen.
Här ska vi vända på lakanet utan att nudda gräset. Det är mysigt att kramas!
1, 2, 3 byt! Kan vi byta grepp på sopkvastarna utan att de ramlar omkull.

Under första dagen så lyckades lagen samla ihop mycket pengar, men räcker det för att komma åt koden tro?

På fredagen så började vi åter i våra klasser, för att efter rasten gå ner till stranden för att fortsätta med vårt uppdrag för att lyckas komma åt koden till kassaskåpet.

Samling på stranden i vår ”gympasal”.
Nu är det dags att använda våra pengar för att få kodkorten.

Sedan skulle korten placeras ut på rätt plats genom att man kunde para ihop olika frågor med rätt svar på korten.

Tyvärr så saknades några kort som vi inte kunnat köpa för att vi inte hade tillräckligt mycket pengar.

Hur ska vi göra nu då?

Tydligen var det så att det fanns nya chanser att få kodkort. Vi skulle söka på havets botten, högt uppe i skyn eller i sanden bland ormarna.

Oj, oj, oj! Hur ska vi lyckas nå korten?
Vilken tur att vi kan hjälpas åt!

En supersimmare som lyckats få ett kort från havets botten.
Hur ska man hitta korten med ögonbindel på? Jo, med hjälp av sina kompisar!
Fler och fler kort hamnar på rätt plats och tillslut lyckas vi få koden till kassaskåpet!
I kassaskåpet låg en karta…
… och skatten var isglass. Det läskade gott i värmen!

Tusen tack underbara elever för en magiskt härlig skolstart. Det ska bli så roligt att få arbeta med er i år!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *