Lärandets träd

”Skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden.” – Lgr 11

”Att förskolan är tydlig i fråga om mål och innehåll är en förutsättning för barnens och föräldrarnas möjligheter till inflytande.” Lpfö – 98

För att synliggöra och tydliggöra förskolans och förskoleklassens läroplan har vi  utformat ”Lärandets träd”.

Trädets grenar är förskoleklassens arbetsområden utifrån läroplanen. Löven är förskolans och förskoleklassens värdegrund som verksamheten vilar på. Äpplena är förskoleklassens mål och molnen är förskolans mål.

 ”Målen anger inriktningen på förskolans och skolans arbete och är utformade som mål att sträva mot.”  – Lpfö 98/ Lgr 11

När vi har arbetat med ett strävansmål så byter vi ut ett vitt moln mot ett grönt för att tydliggöra att vi har arbetat med det området. Äpplena byts från ett grönt till ett rött.

Det vita molnet och det gröna äpplet hamnar vid en dokumentation av det som vi arbetat med. Målen berörs i många olika arbeten men dokumenteras oftast vid ett arbete

Precis som på ett riktigt träd är alla bitar beroende av varandra. Lärandets träd är beroende av att alla grenar är friska och starka för att kunna bära upp kunskapens frukt. Det krävs ett friskt träd för att kunna avge syre i den mängd som vi behöver för att kunna blomma ut i full kraft. Trädet är också beroende av de som är nära. Trädet behöver den koldioxid som vi andas ut. Vi behöver varandra.

”Att den enskilda skolan är tydlig i fråga om mål, innehåll och arbetsformer är en förutsättning för elevers och vårdnadshavares rätt till inflytande och påverkan/ Lgr 11”

”Därför är det viktigt att ge föräldrarna och barnen möjligheter till delaktighet i verksamheten – Lpfö 98”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *