Vi har landat

När vi landat på ön så fick vi ett nytt uppdrag av FN:s generalsekreterare António Guterres. Det hade blivit dags att bygga upp en modell av ön där vi ska bo. Vi fick en karta över ön där flera olika symboler var utsatta. Givetvis blev vi tvungna att ta reda på vad de olika symbolerna betyder för att kunna bygga upp ön på att så korrekt sätt som möjligt. Vi lärde oss hur höjdkurvor ser ut och förstod då att vi hade två berg på ön, ett högre och ett lite lägre där det till och med fanns en grotta. På ön finns det det också ett vattenfall som störtar ned i en sötvattenssjö. Ön består både av öppen mark och vegetation. I klasserna tittade vi vidare på flera olika karttecken och samtalade om vad det finns för kartor och varför man behöver kartor och hur man orienterar sig efter kartor.

Vi fick börja med att förstora upp kartan.
Vi byggde upp ön med hjälp av papier mache.
Nu börjar vi närma oss…
Sedan blev det dags att färglägga ön.

Här kommer vi att trivas!

När vi läser i läroplanen Lgr 11, ser vi att vi arbetat mot följande delar.

Lgr 11, kursplanemål

Bild åk 1-3

Förmågor

  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material

Centralt innehåll

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
  • Några verktyg för teckning, måleri, modellering, konstruktioner och fotografering och hur dessa benämns.
  • Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

SO åk 1-3

Geografi

Förmågor

  • göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker

Centralt innehåll

  • Rumsuppfattning med hjälp av mentala kartor och fysiska kartor över till exempel närområdet och skolvägar. Storleksrelationer och väderstreck samt rumsliga begrepp, till exempel plats, läge och gräns.

Bild åk 4-6

Förmågor

  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material

Centralt innehåll

  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
  • Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

 

Geografi åk 4-6

Förmågor

  • göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker

 

Centralt innehåll

  • Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *