Söka jobb

Efter allt det rysliga hänt på ön insåg vi alla att vi var tvungna att reda ut allt som hade hänt och få ordning på samhället. Vi behövde dela upp ansvaret för olika saker mellan oss. Vi funderade över vilka jobb vi kunde behöva på ön och vilka jobb som inte redan finns som skulle kunna behövas i framtiden.

I Glädjen kom man fram till följande nya fantastiska yrken!

Vem skulle inte behöva en egen peppare?

En dag hängde de flera arbetsannonser upphängda. Så roligt att få söka jobb!

Hmm… vad vill man jobba med tro? Inte helt lätt att välja när det finns så mycket spännande att välja på.

Vi valde ut två jobb som vi var intresserade av och skrev arbetsansökningar och skickade in dem till arbetsförmedlingen.

Inte långt efter kom den här tanten från arbetsförmedlingen och berättade vilka jobb vi hade fått.  Vi fick rätt många poliser, ett par lärare, förskollärare, butiksbiträden, läkare, veterinärer, lantbrukare och brandmän på ön.

De olika yrkesgrupperna fick träffas i sina grupper och det var dags att börja jobba.

Poliserna fick fundera över vilka lagar som vi skulle ha. T.ex. om man stjäl en chipspåse så får man ett straff att betala med två chipspåsar.

Brandmän och läkarna fick bland annat lära sig om första hjälpen och hjärt och lungräddning.

Butiksbiträdena och lantbrukarna fick prata ihop sig kring vad som skulle säljas i affären och vad som behövdes odlas eller födas upp på på gården. Butiksbiträdena gick på studiebesök till en affär för att se hur mycket olika varor kostade för att bestämma priset i butiken på Latlantika. Jordbrukarna fick lära sig mer om olika djur och växter som de skulle ha på gården. Små och stora arbetade tillsammans för att skriva faktatexter om det de lärt sig.

Lärarna fick intervjua en lärare och sedan skapa en läroplan i sina ämnen. Sedan fick givetvis lärarna prova på att undervisa. Det blev en idrottslektion och en spansklektion.

Här intervjuar Lantlantikas idrottslärare vår idrottslärare på Svenska skolan.
Här är Latlantikas läroplan i idrott.

Förskollärarna fick också skapa sig en läroplan för förskolan och även de fick prova på att undervisa.

Alla Latlantikas medborgare har verkligen arbetat på med sina yrken på ett fantastiskt sätt, men det kanske saknas några olika yrken än för att vi ska få ön att gå runt. Vi kanske skulle behöva ytterligare yrken. I Glädjen bjöd vi in några riktiga proffs för att lära oss mer om några olika yrken. Tusen tack alla föräldrar för att ni delat med er av era kunskaper!

Vi fick lära oss mer av Johan hur det är att vara chef och hur man ska bygga ett vinnande team!

Ingrid bjöd in oss till kyrkan för att berätta mer om sitt jobb som kyrkomusiker. Vi fick prova på att sjunga i kör och att spela på orgeln. Det var superkul!
Vi fick då också chans att träffa prästen, som berättade om sitt jobb och tron.
När vi besökte Vintersol så fick vi träffa flera olika personer som arbetade med olika saker ex. sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut och kock.
Mia berättade om journalistyrket och hur man kan tänka källkritiskt.
Vår skolsköterska Marie berättade om sitt jobb som skolsköterska.

Lgr 11, kunskapsmål

Bild Åk 1-3

Förmågor

  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,

Centralt innehåll

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
  • Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

 

Hem-och konsumentkunskap Åk 1-6

Centralt innehåll

  • Jämförelser av några vanliga varor, till exempel utifrån jämförpris.

SO Åk 1-3

Förmågor

  • reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
  • analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
  • uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
  • söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
  • reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.

 

Centralt innehåll

  • Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
  • Yrken och verksamheter i närområdet.
  • Pengars användning och värde. Olika exempel på betalningsformer och vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.

Svenska Åk 1-3

Förmågor

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang

 

Centralt innehåll

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
  • Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
  • Handstil och att skriva på dator.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Skillnader mellan tal-och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och kroppsspråk.

 

Bild Åk 4-6

Förmågor

  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,

Centralt innehåll

  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.

 

Geografi Åk 4-6

  • Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.
  • Pengars användning och värde. Olika exempel på betalningsformer och vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.
  • Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.
  • Privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion.
  • Det offentligas ekonomi. Vad skatter är och vad kommuner, landsting och stat använder skattepengarna till.

 

Svenska Åk 4-6

Förmågor

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift

Centralt innehåll

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
  • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.
  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *