Besök från framtiden

När vi var ute på rast och lekte kom det en biodlare från framtiden, det måste varit en av de medhjälpare som skulle skickas från framtiden!

Hennes sista bidrottning hade tydligen flugit in genom en magisk portal och hon var riktigt orolig hur det skulle gå… om alla bina försvann.

Jo, visst är det tråkigt om bina försvinner, men så farligt kan det väl ändå inte vara?

När biodlerskan hade gått så gick vi upp i klassrummen och pratade vidare kring vad vi upplevt och pratade om:

Varför det inte finns någon mat om det inte finns några bin?

I 3-4 Glädjen kom dessa tankar upp:

Om det inte finns några bin, så samlar ingen nektar… då finns det inga blommor och växterna kan inte växa… och då finns det inga djur heller och sedan kommer det inte finnas någon honung.

Vad har hänt som gör att det inte finns några bin i framtiden?

  • Det är för mycket skräp i naturen.
  • För att miljön inte är bra.
  • Det blir för varmt så att blommorna dör.
  • Människorna tar honungen och sedan sprayar de så att bina dör.

Det fanns många intressanta tankar om hur allt hänger ihop, men nu blev det dags att ta reda på hur allt förhåller sig på riktigt och fundera vidare på vad vi kan göra och gå till handling.

I Glädjen har det lästs och funderats. Vi har läst tidningsartiklar, faktatexter, tittat på filmer för att ta reda på hur det är det där med bin och varför det inte finns några bin i framtiden. Att läsa faktatexter innebär att vi behöver använda oss av olika lässtrategier. Vi behöver ta reda på svåra ord som ofta dyker upp i tidningsartiklar och faktatexter, för att visa att vi hade förstått det vi läste fick vi också svara på olika frågor. Vi kom in på olika fenomen i naturen som fotosyntesen och näringskedjor som vi var tvungna att ta reda på om mer för att först hur allt hänger ihop. Vad händer om biet försvinner i näringskedjan tro?

Genom mycket läsande kom vi fram till att det som gör att bina är utrotningshotade är:

  • Besprutning av bekämpningsmedel dödar bina.
  • Det finns inte så mycket växter, så bina har svårt att hitta nektar.
  • Bina har svårt att hitta bostäder.

Så till handling! Vad kan vi göra för att rädda bina?

  • Köpa honung (gärna närproducerad) så att biodlarna fortsätter att vara biodlare.
  • Köpa ekologiska frukter och grönsaker.
  • Plantera blommor.
  • Bygga bihotell.

Givetvis går vi till handling! Alla elever från förskolan till åk 6 har byggt bihotell som vi kommer att hänga ut olika platser.

På förskolan har det planterats blommor så att bina kan få blommor att suga nektar av.

Ett fint bihotell har också byggts som hänger på skolgården.

Under det här uppdraget har vi mött följande innehåll från läroplanen bland annat…

Förmågor som tränas:

  • använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet,
  • genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
  • använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.

 Centralt innehåll:

NO 1-3

  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
  • Vattnets olika former: fast, flytande och gas. Övergångar mellan formerna: avdunstning, kokning, kondensering, smältning och stelning.
  • Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
  • Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer.

Biologi 4-6

  • Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
  • Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
  • Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den ickelevande miljön.
  • Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.
  • Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.
  • Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
  • Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *